x
اغلق
اغلق
כרמלנא פייסבוק
הצבעה
هل ستصوت؟
نعم
لا
تهاني وتبريكات
منتهيه
قاسم حلبي
بس رفيق
ميسان حلبي
منتهيه
رفيق وبس مستمرون
هناء
منتهيه
هناء حلبي
رفيق
اكرام
بالنجاح
حلبي
بالنجاح لرفيق حلبي
بيراني
منتهية
חלבי
منتهيه
خضرا
اضف اهداء
בדרך לפיצוץ ? תכניות הגרעין שמאיימות על העולם
15/02/2013 - כרמלנא

בדרך לפיצוץ ? תכניות הגרעין שמאיימות על העולם

מה הקשר בין צפון קוריאה לאיראן, מתי לאיראן יהיה נשק גרעיני משלה, כמה פצצות גרעין יש לארצות הברית, כמה לרוסיה ועד כמה כל זה הולך להתפשט? אחרי שבוע שהתחיל עם הניסוי הגרעיני בצפון קוריאה, פז"ם עושה סדר במפת הגרעין העולמית ומנסה להבין לאן כל זה הולך

בקיץ 1945 קרה האירוע ששינה את פני ההיסטוריה. בהנחייה של הנשיא טרומן, שני מטוסים אמריקאים הפילו על הערים הירושימה ונגסאקי נשק שלא נעשה בו שימוש מעולם – פצצות גרעין. ממדי ההרס שיצרו ההפצצות היו אדירים והן גבו את חייהם של קרוב ל-160 אלף איש שנהרגו במקום ושל עוד אלפים שסבלו מתופעות לוואי לאחר מכן ובסוף מתו גם הם.

ביום שלאחר מכן, החל מרוץ עולמי של פיתוח נשק גרעיני, כזה שנמשך עד היום ומאיים על עתידו של העולם. הניסוי הגרעיני שערכה קוריאה הצפונית בתחילת השבוע העלה שוב לסדר היום העולמי את הדיון סביב הפצת נשק גרעיני בין מדינות והסכנות הכרוכות בזה. ההצהרות של מנהיגים בעולם כולו, מבלבלות, לעתים מלחיצות ומעלות לא מעט סימני שאלה סביב עתיד העולם. נברנו בנתונים ופנינו לאקדמיה כדי להבין את המציאות הגרעינית העולמית ואת המשמעות של הניסוי בקוריאה הצפונית.
חמש מעצמות הגרעין החזקות בעולם

הראשונה מבין החמש שהצליחה לפתח ולייצר נשק גרעיני והיחידה שעשתה בו שימוש בשדה הקרב הייתה כאמור, ארצות הברית. פרויקט מנהטן היה הפרויקט הראשון בתכנית. מדובר בפרויקט משותף לארה"ב, בריטניה וקנדה שחברו לטובת פיתוח נשק גרעיני, מהלך שנעשה מתוך החשש לפיתוח גרמני מקביל אפשרי. באמצע שנת 1945, לארצות הברית כבר היה מספיק פלוטוניום ואורניום מועשר כדי לפתח שלוש פצצות גרעין מוכנות לשימוש בעוצמה של 20 קילו טון לכל אחת מהן. עד סוף אותה השנה, כבר הייתה מסוגלת לייצר שלוש פצצות נוספות.

השאלה הישראלית וצומת הדרכים העולמית

נשאלת השאלה – מה לגבי שאר העולם? האם מדינות נוספות יילכו לכיוון הגרעיני, או שנראה השקעה מצד צבאות העולם דווקא באפיקים אחרים? לשאלה הזו עונה ד"ר לנדאו ומסכמת את דבריה: "זאת שאלת השאלות ובדיוק היה לנו כנס בינלאומי ב-INSS  שדיברנו על האמנה שנמצאת עכשיו בפרשת דרכים. מדינות כמו איראן וצפון קוריאה הן אתגרים מאוד גדולים לאמנה הזאת; אם איראן תהיה מדינה גרעינית זו תהיה מכה מאוד גדולה לאמנה הזו. אם זו תהיה מכה אנושה, כנראה שנראה יותר הפצה. או שאולי בכל זאת הבלמים נגד תפוצה הן מספיק חזקים".

 

اضف تعقيب
الإسم
نص التعليق
ارسل
אתרי חדשות
אתרי חדשות
דואר מייל
רדיו ומוסיקה
הורדות סרטים ותוכנות